معرفی کتاب آرا و نظریه های علمی دکتر محمدرضا حافظ نیا

خداوند بزرگ را شکر گذارم که به من توفیق داد تا همراه با پویش علمی دانشمندان رشته های مختلف و جریان خروشان و فزاینده تولید معرفت و دانش بشری، گام کوچکی در مسیر تولید علم و معرفت در حوزه تخصصی خویش یعنی جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک بردارم.

آنچه پیش روی علاقمندان و خوانندگان این مجموعه قرار دارد حاصل یک ربع قرن پویش و تلاش علمی اینجانب است که با رویکرد عقلگرایانه و اندیشه محور تولید شده است. به عبارتی محصول ذهن مکاشفه ای است که توانسته از طریق بررسی و تفکر پیرامون تجارب محدود و پراکنده پدیده ها، به آنها نظم و سامان داده و طرح کلی واقعیت آن را در جهان کشف، و در قالب گزاره های نظری و یا نظریه علمی بیان نماید.

از همکار عزیز و تلاشگرم جناب آقای دکتر سید عباس احمدی تشکر می کنم که دست به این ابتکار عمل زده و نسبت به بررسی و تدوین این مجموعه به شکلی خوب و قابل بهره برداری برای علاقمندان اقدام نموده است.

تولید چنین اثری پس از لطف و توفیق خداوند متعال، علاوه بر تلاشهای اینجانب محصول خدمات و همکاریهای کسانی است که مرا همیشه مرهون خود نموده اند. بنابراین قبل از همه مرهون والدینم مرحوم رجب حافظ نیا و مرحومه خدیجه خراشادی زاده هستم که وجود، قابلیتها و رشد خودم را از آنها دارم. متاسفانه آنها نتوانستند زندگی مشترکشان را به پایان ببرند. تقدیر این بود که پدرم در جوانی دار فانی را وداع کند و مادرم با توکل بر خداوند و با عزمی راسخ و با تحمل رنج و مشقت فراوان فرزندان یتیم خود را پرستاری نماید و بنا به وصیت شوهرش آنها را از روستا روانه تحصیل در شهر کند و سختی راه را بجان بخرد. خداوند آنها را قرین رحمت خود بنماید.

 

 من نمیتوانم محبتها و همراهیهای برادرانم علی رضا و حسن رضا و نیز اقوام و خویشاوندان خوبم بویژه پدر بزرگ، مادر بزرگ، عموها، عمه ها، دایی، خاله و همسران خوبشان و نیز خانواده های محترم خراشادی زاده، اولیایی، چاچی، و فروزانفر را در آن دوران سخت نادیده بگیرم. بنابراین من از همه آنها سپاسگزارم.

همچنین مرهون معلمین و استادان بزرگوار و دلسوزی هستم که در تمام مراحل تحصیلی از مدرسه ابتدایی تا پایان دوره دکتری در دانشگاه، مرا در مسیر آموختن و تلاش علمی یاری کردند و علم و اخلاق و تولید معرفت  را به من آموختند. بطور خاص خودم را مرهون زحمات معلمان و استادان ارجمندم بویژه: رضوانی، شوکت آبادی، نیکخواه، وریدی، صباغ، توحیدی، خزائی، جاجویی، حنفی، حسن پور، آرین، دکتر حسین شکوئی، دکتر عزت الله عزتی، دکتر دره میرحیدر، دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، دکتر میثمی، دکتر احمد احمدی، دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر سعید سمنانیان، دکتر سید غلام رضا شیرازیان، و دکتر افتخار حسینی و نیز سایر معلمان و استادانی که از آنها به نام یاد نکردم می دانم.

برای تولید این مجموعه علمی من مرهون خانواده عزیزم هستم. همسر عزیزم سکینه خراشادی زاده و نیز فرزندان عزیزم یاسر، حمیدرضا، حامد و بهزاد که با صبوری، قناعت، دلسوزی و همکاری شرایط و زمینه مناسبی را برای پویش و تلاش علمی من فراهم کردند. اگر نبود تلاشها و همکاری و همراهی همسرم، که با مدیریت خانوادگی خوب و مثال زدنی خود، در اداره خانه و فرزندان فضایی را فراهم کرد که بتوانم هم تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رسانم و هم پویش و تولید علمی خود را انجام دهم و هم بتوانم دانشجویان موفقی را تربیت کنم، هیچگاه نمی توانستم چنین مجموعه ای را تولید کنم. بنابراین او سهم زیادی در این کارها دارد و از او و فرزندان شایسته ام که او آنها را  بخوبی تربیت کرد متشکرم. امیدوارم خداوند متعال به او پاداش دهد. 

در فرایند تولید این مجموعه به دانشجویان عزیزم در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری نیز بدهکارم. آنها با طرح پرسشها و سوالات خوب خود، سوژه ها و موضوعات مطالعاتی و اندیشه ای را در ذهن من ایجاد کردند. برخی از آنها در تدوین مباحث کلاس که در نهایت به تدوین گزاره نظری آن منجر شد به من کمک کردند. آنها همچنین در فرآیند انجام پژوهش پایان نامه و رساله خود و نیز مباحث دو جانبه، در شکل گیری و توسعه برخی از مفاهیم و نظریه ها نقش آفرین بودند. بنابراین از همه آنها صمیمانه تشکر میکنم.

در پایان از دانشگاه تربیت مدرس ممنون و سپاسگزارم. چون این دانشگاه فرصت ساز و زمینه ساز تحصیل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری من بود. من اولین فارغ التحصیل و محصول دوره های دکتری آن هستم(سال 1369). همچنین من عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس بوده و هستم. یقینا فرصتها، زمینه ها، مشوقها، و همکاریهای دانشگاه تربیت مدرس و مقامات، نهادها، کارکنان، همکاران و اساتید محترم آن بویژه استاد بزرگ و فقید من مرحوم دکتر حسین شکوئی در موفقیت اینجانب و تولید این مجموعه نقش و سهم بسزایی دارند که از همه آنها متشکرم. من همواره خود را مرهون آنها و دانشگاه تربیت مدرس می دانم.

از خوانندگان و علاقمندان بزرگوار این مجموعه تقاضا میکنم انتقادات سازنده خود را برای تکامل و بهبود آن به اینجانب منعکس فرمایند.

  ارادتمند و مرهون همه – دکتر محمدرضا حافظ نیا

  تهران – بهار 1396 ه.ش

— این کتاب توسط انتشارات پاپلی در 696 صفحه به چاپ رسیده است.

بازدید کل: 561 , بازدید امروز: 1 

0 نظرات

ارسال نظر

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>