سخنرانی علمی بحثی جدید در پایه گذاری جغرافیای سیاسی در جهان

 در برنامه جدید دکتری رشته جغرافیای سیاسی درسی تحت عنوان «فلسفه و سیر اندیشه در جغرافیای سیاسی» تصویب شده که در برنامه قدیمی مقطع دکتری این رشته وجود نداشت. این مسأله بهانه­ای شد تا بررسی دقیق­تری درباره تاریخ جغرافیای سیاسی انجام دهم. در همین رابطه چند اثر، از جمله کتابی تحت عنوان Fundamentals of Political Geography از دوئیدی و کتاب دیگری که پرفسور مجید حسین در دانشگاه دهلی تحت عنوان «سیر اندیشه در جغرافیا» نوشته است را بررسی نمودم. کتاب غنی و ارزشمندی است. ایشان در کتاب خود بحثی در مورد کانت انجام داده و جغرافیای سیاسی را از قول کانت معرفی کرده است. با این وجود جای سوال بود که امانوئل کانت که در اواسط قرن ۱۸ فیلسوف معروف آلمانی بود و بیشتر افکار و اندیشه های فلسفی وی مطرح است چه ارتباطی به جغرافیا دارد. مباحث مختصری نیز مرحوم دکتر شکویی در کتابش دارد و به کانت اشاره کرده است.

 این نکته موجب حساسیت بیشتر من نسبت به تاریخ جغرافیای سیاسی شد. تاکنون گمان بر این بود که راتزل پایه گذار جغرافیای سیاسی است و اینکه این اصطلاح را راتزل در ۱۸۹۷ وضع کرده و قبل از آن سابقه ای از جغرافیای سیاسی وجود ندارد. 

برای مطالعه متن سخنرانی فایل آن را می توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

  • سخنران: دکتر محمد رضا حافظ نیا (استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)
  • تاریخ و مکان ارائه: ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۲ – دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده علوم انسانی- قطب جغرافیای سیاسی.
  • دریافت فایل تمام متن سخنرانی

 

 

بازدید کل: 289 , بازدید امروز: 1 

0 نظرات

ارسال نظر

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>